הקשר בין שינה ודיאטה

האם אתם ישנים מספיק? ואיך השינה שלכם תעזור לכם לרדת במשקל?

האם יש לכם מספיק שעות שינה במהלך הלילה?

אם לא, כדאי שתדעו כי בין שעות השינה שלכם ובין משקל גופכם קיים קשר הדוק למדי, כפי שמראים מחקרים שנעשו בנושא בשנים האחרונות. כיום, יודעים אנו כי מחסור בשינה מוביל, לרוב, לתחושת רעב מוגברת וירידה בחילוף החומרים ועקב כך – לצבירה מוגברת של רקמת שומן ועלייה במשקל.

לכאורה, ניתן להסביר את הקשר הזה בצורה פשוטה: המחסור בשעות שינה מאט את חילוף החומרים הבסיסי, גורם לנו להיות עייפים יותר ולבצע, עקב כך, פחות פעילות גופנית, כמו גם לאכול יותר בכדי לספק לגופנו יותר אנרגיה ולהתגבר, ולו זמנית, על תחושת התשישות – אכן, שילוב גורמים שמהווה "מתכון בטוח" למדי להתפתחותה של השמנה. במבט ראשון, הסבר זה נשמע ממצה למדי אך, למעשה, הקשר בין מחסור בשינה והשמנת יתר הוא מורכב יותר ומערב בתוכו שני הורמונים שונים, המתקראים: לפטין ו – גְרֵלְין, ואשר משפיעים בצורה הפוכה על התיאבון וחילוף החומרים של רקמות השומן.

ההורמון לפטין

כאשר תאי השומן שלנו מלאים, מפריש גופנו מתאי השומן את הורמון הלפטין אל זרם הדם. לאחר מסע קצר, מגיע הורמון זה אל המוח וליתר דיוק – לאותו איזור ספציפי בו, האחראי על על מנגנוני ויסות הרעב, הצמא וחילוף החומרים בתאי השומן. בהגיעו לשם, מדכא הורמון הלפטין את תחושת הרעב וצריכת המזון ובמקביל – מגדיל את הוצאת האנרגיה בתאי השומן. בכך, מסייע הורמון זה לצמצום מסת השומן ומעודד ירידה במשקל (ואת זה כולנו רוצים, נכון?…)
אך, מצד שני, כאשר תאי השומן ריקים או מתרוקנים, נפסקת, למעשה, הפרשת הורמון הלפטין ועקב כך – תיאבוננו מתגבר והוצאת האנרגיה מצטמצמת (ואת זה, אנחנו פחות רוצים..)

ההורמון גרלין

הורמון זה מופרש מהקיבה אך, בניגוד ללפטין אשר אחראי על דיכוי התיאבון, מבצע הוא פעולה הפוכה ומגביר דווקא את התיאבון ותחושת הרעב וזאת, באמצעות הגברת קצב ריקון הקיבה.

אז נסביר את הקשר בין שני ההורמונים לבין שעות שינה מועטות והשמנה:

בשנים האחרונות הוכח, כי מניעת שינה מובילה לרמות נמוכות של הורמון הלפטין (אשר תפקידו לדכא תיאבון ולשרוף אנרגיה).
בעת ובעונה אחת, מניעת שינה מובילה גם לרמות גבוהות של ההורמון השני אותו הזכרנו (והוא דווקא מגביר תיאבון..)

ומהי התוצאה, למעשה, של אפקט זה? כמובן, המוח מקבל איתות להגדיל את צריכת המזון. ולא סתם איתות – אלא איתות כפול!!
לפיכך, אין פלא כי כאשר אנשים סובלים ממחסור בשעות שינה – מרגישים הם רעב מוגבר ונטייה לצריכה מופרזת של מזון…
ובנוסף (כאילו שכל זה לא מספיק!) הוצאת האנרגיה ושריפת הקלוריות של אנשים אלו מצטמצמת – מה שמוביל להשמנה בלתי נמנעת!

ומה ההמלצה של שלנו להיום? לא להזניח את שנת הלילה!…

ומה זו שנת לילה טובה? מומלץ לישון בין 7 ל-9 שעות.
כפי שהבנתם, השינה חיונית לא רק לבריאות גופנית ונפשית, אלא גם בכדי למנוע אכילת יתר ואת ההשמנה הבאה בעקבותיה…

שיהיה לילה טוב וחלומות נעימים (-:

0
    0
    העגלה שלך
    העגלה שלך ריקהחזור לחנות