הקשר בין שינה לדיאטה - האם אתם ישנים מספיק?
הקשר בין שינה לדיאטה

אם לא, כדאי שתדעו כי בין שעות השינה שלכם ובין משקל גופכם קיים קשר הדוק למדי, כפי שמראים מחקרים שנעשו בנושא בשנים האחרונות. כיום, יודעים אנו כי מחסור בשינה מוביל, לרוב, לתחושת רעב מוגברת וירידה בחילוף החומרים ועקב כך – לצבירה מוגברת של רקמת שומן ועלייה במשקל.

לכאורה, ניתן להסביר את הקשר הזה בצורה פשוטה: המחסור בשעות שינה מאט את חילוף החומרים הבסיסי, גורם לנו להיות עייפים יותר ולבצע, עקב כך, פחות פעילות גופנית, כמו גם לאכול יותר בכדי לספק לגופנו יותר אנרגיה ולהתגבר, ולו זמנית, על תחושת התשישות – אכן, שילוב גורמים שמהווה "מתכון בטוח" למדי להתפתחותה של השמנה. במבט ראשון, הסבר זה נשמע ממצה למדי אך, למעשה, הקשר בין מחסור בשינה והשמנת יתר הוא מורכב יותר ומערב בתוכו שני הורמונים שונים, המתקראים: לפטין ו – גְרֵלְין, ואשר משפיעים בצורה הפוכה על התיאבון וחילוף החומרים של רקמות השומן.

כאשר תאי השומן שלנו מלאים, מפריש גופנו מתאי השומן את הורמון הלפטין אל זרם הדם. לאחר מסע קצר, מגיע הורמון זה אל המוח וליתר דיוק – לאותו איזור ספציפי בו, האחראי על על מנגנוני ויסות הרעב, הצמא וחילוף החומרים בתאי השומן. בהגיעו לשם, מדכא הורמון הלפטין את תחושת הרעב וצריכת המזון ובמקביל – מגדיל את הוצאת האנרגיה בתאי השומן. בכך, מסייע הורמון זה לצמצום מסת השומן ומעודד ירידה במשקל (ואת זה כולנו רוצים, נכון?…)
אך, מצד שני, כאשר תאי השומן ריקים או מתרוקנים, נפסקת, למעשה, הפרשת הורמון הלפטין ועקב כך – תיאבוננו מתגבר והוצאת האנרגיה מצטמצמת (ואת זה, אנחנו פחות רוצים..)

ועכשיו להורמון השני – הורמון ה – גְרֵלְין. הורמון זה מופרש מהקיבה אך, בניגוד ללפטין אשר אחראי על דיכוי התיאבון, מבצע הוא פעולה הפוכה ומגביר דווקא את התיאבון ותחושת הרעב וזאת, באמצעות הגברת קצב ריקון הקיבה.

אז נסביר את הקשר בין שני ההורמונים לבין שעות שינה מועטות והשמנה:
בשנים האחרונות הוכח, כי מניעת שינה מובילה לרמות נמוכות של הורמון הלפטין (אשר תפקידו לדכא תיאבון ולשרוף אנרגיה).
בעת ובעונה אחת, מניעת שינה מובילה גם לרמות גבוהות של ההורמון השני אותו הזכרנו (והוא דווקא מגביר תיאבון..)

ומהי התוצאה, למעשה, של אפקט זה? כמובן, המוח מקבל איתות להגדיל את צריכת המזון. ולא סתם איתות – אלא איתות כפול!!
לפיכך, אין פלא כי כאשר אנשים סובלים ממחסור בשעות שינה – מרגישים הם רעב מוגבר ונטייה לצריכה מופרזת של מזון…
ובנוסף (כאילו שכל זה לא מספיק!) הוצאת האנרגיה ושריפת הקלוריות של אנשים אלו מצטמצמת – מה שמוביל להשמנה בלתי נמנעת!

אז,מה ההמלצה של שלנו להיום? לא להזניח את שנת הלילה!…

ומה זו שנת לילה טובה? מומלץ לישון בין 7 ל-9 שעות.
כפי שהבנתם, השינה חיונית לא רק לבריאות גופנית ונפשית, אלא גם בכדי למנוע אכילת יתר ואת ההשמנה הבאה בעקבותיה…

אז לילה טוב(-:

רוצים קצת יותר שליטה בחיים? הורידו את האפליקציה וקבלו מנטור תזונה צמוד

אוטוטו עולים לאוויר..ב- Apple טיפה לוקחים את הזמן :( אבל בקרוב גם האפליקציה לאייפון תהיה זמינה
shrinkme_admin

shrinkme_admin

השאר תגובה

אודות

אנחנו מודעים לכך ש"אודות החברה" אמור להיפתח בדרך כלל בנתונים על המוצרים או השירות.. על מתי החברה נוסדה..ואולי עוד כמה נתונים יבשים. אבל אנחנו חושבים שכדי להכיר אותנו הכי כדאי קודם כל לדעת עלינו פרט אחד חשוב: אנחנו אוהבים להסתכל על דברים בזווית ראייה שונה. כי רק ככה עולים הרעיונות היצירתיים ביותר.

מאמרים נוספים שאולי יענינו אותך

מה עושים עם החשקים למתוק?

מחקרים מראים כי ההתמודדות הגורפת של רוב מי שמתמודד עם נושא המשקל היא החשקים למתוק (בעיקר בקרב נשים) אז מה עושים עם החשקים האלו וכיצד מתמודדים איתם כדי שלא יהרסו לנו את הדיאטה?

קרא עוד»
BMR-לרדת מהר יותר במשקל

BMR-לרדת מהר יותר במשקל

BMR -לרדת מהר יותר במשקל – רובנו כששומעים את המילה דיאטה או חושבים על להתחיל דיאטה חושבים על צמצום. צמצום הארוחות,צמצום הקלוריות וכו..

קרא עוד»

עקבו אחרינו

עשינו סרטון בייתי קטן עם מעט הומור כדי להסביר מה זה בענינו שרינקמי אפ

נגן וידאו

השאירו פרטים וקבלו טיפים מעולים לבריאות, דיאטה ותזונה נכונה ישירות למייל שלכם 😃

צעד חכם לתוכן איכותי

כל הזכויות2019כל הזכויות שמורות SHRINKMEAPP ©
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן