יום כיפור ושאר צומות- טיפים תזונתיים לצום

הצום משמש בתרבויות שונות בשביל מטרות שונות. מטרת המאמר הקצר הבא היא לתת טיפים כיצד להעביר צום בצורה הבריאה והקלה ביותר.

מהו בעצם צום?

בהקשר הבריאותי צום הוא למעשה הימנעות מאוכל ומשקאות והגבלה לשתיית נוזלים בלבד לתקופה קצרה המסייעת בניקוי הגוף . ניתן למצוא סוגי צום שונים כגון צום מיצים / מרקים וכדומה.
ביהדות הצומות הם על רקע דתי ולכן בהם גם חלה הימנעות אף ממים. בהקשר הדתי הצום נועד כסימן לאבל או ככפרה על חטאים וכזמן מחשבה ותפילה.
אנחנו בטיפים הבאים ננסה לראות כיצד לשלב את הצום הדתי בהיבט בריאותי ולהפיק ממנו מעבר לאלמנט דתי גם אלמנט שיסייע לגוף שלנו לסיים את הצום (או להתחיל את השנה החדשה כשמדובר ביום כיפור) בצורה הכי טובה ובריאה שאפשר.

הכנה לצום :

כבר בימים הקודמים לצום מומלץ להרבות בשתיית מים כדי להגדיל את מאזן הנוזלים בגוף, ולתגבר באכילת ירקות ירוקים. מומלץ במקביל להמעיט בקפאין ,קולה ומשקאות אנרגיה שכן הם משתנים ולכן מייבשים את הגוף,

ביום הצום:

גם ביום הצום כדאי כמובן להקפיד על שתיית מים מרובה.
מומלץ את מנת הפירות והירקות שלנו לאכול במהלך היום ולא לשמור אותם רק לסעודה המפסקת שכן הם מתעכלים מהר ולכן לא ישביעו אותנו לאורך זמן.

הסעודה המפסקת:

המפתח בסעודה מפסקת נכונה הוא איזון רמת האינסולין מה שיביא למניעת רעב וצורך לנשנש. כדי להגיע למצב אופטימילי רצוי שהארוחה המפסקת תכיל את כל אבות המזון : פחמימות מורכבות, חלבונים ושומנים טובים.

אכילת מרק לקראת סוף הסעודה (למשל- מרק ירקות עם קטניות או גריסי פנינה) יכולה מאוד לסייע.

בסיום הצום:

אז צלחתם את הצום בהצלחה (בראבו!!) ועכשיו צריך לאכול.. ופה חשוב להבין שעל מנת למנוע עליה חדה ברמות הסוכר והאינסולין חשוב לשמור על הדרגתיות.
אנחנו ממליצים לשבור את הצום עם "משהו קטן" כמו קערית מרק.. או תה צמחים עם עוגייה בריאה ורק לאחר כחצי שעה לאכול ארוחה מלאה יותר.

מצורף תפריט אופציונאלי לערב הצום, לסעודה המפסקת ולארוחה ששוברת את הצום :

ארוחת בוקר לערב הצום:
דייסת שיבולת שועל/דוחן/קינואה + פירות ואגוזים, שקדים / טחינה או שקדייה
ארוחת צהריים :
מרק ירקות עשיר וסלט ירקות חי
חשוב לא לאכול הרבה כדי להשאיר מקום לארוחה המפסקת והחשובה ב 17:00
ארוחה מפסקת:
מנת דג/ בשר עם קינואה/ אורז מלא, תוספת קטניה וסלט ירקות עם אגוזי מלך +מרק
ניתן להוסיף ירקות שורש כגון- בטטה, גזר, סלק.
( טבעוניים: מג'דרה (אורז מלא ועדשים) עם סלט ירקות ואגוזים + מרק)
למי שבחר לא לאכול בשר כדאי להוסיף שמן זית/טחינה לירקות השורש כדי לקבל את השומן האיכותי.

אחרי הצום:
אכילה הדרגתיות-
קערית מרק
או תה צמחים פושר עם עוגייה בריאה(גרנולה, עוגיית טחינה…)
או פרוסת לחם מחמצת עם שקדייה / סילאן וטחינה (מעורבבים)

כעבור חצי שעה-ניתן לאכול ארוחה רגילה ובריאה ,רצוי ארוחה עם מזון מבושל ורך כמו למשל קציצות וירקות מבושלים.

• אם רוצים מתוק אז רצוי להעדיף פירות המכילים סוכר טבעי (בשונה מעוגה המכילה כמות גבוהה של סוכר מעובד)

ובפן הרוחני..

צום יוה"כ מתאפיין בסיכום השנה החולפת ופתיחת השנה החדשה.
ההמלצה שלנו מעבר לצום והכנת הגוף גם לקחת איתנו החלטה רוחנית אחת חדשה לשנה שבפתח.
זה יכול להיות יעד שנסמן כמטרה.. יכול להיות הרגל שלילי ומעכב שנתחיל לעבוד עליו כבר עכשיו כדי להיפטר ממנו
או אולי הרגל חדש ובונה שנתחיל להטמיע בשבועות הקרובים כדי להבטיח שהשנה החדשה אכן תהיה טובה ופורייה יותר.

אז איזו החלטה חדשה החלטת לקחת על עצמך??

צום מועיל וקל !!

0
    0
    העגלה שלך
    העגלה שלך ריקהחזור לחנות