אכילה רגשית

כמעט לכולנו יש סוג של אכילה רגשית. מה זה אומר ואיך מתמודדים איתה?

מהי אכילה רגשית?

אנחנו אוכלים משעמום, כשאנחנו מדוכאים, או עצבניים ובסיטואציות חברתיות שונות סתם כי שאר החבר'ה מנשנשים..
מוכר לכם? איזה סוג של אכילה רגשית יש לך? בואו לגלות!

כדאי לדעת שהנושא הוא רחב , ובא לידי ביטוי במגוון מצבים והוא חוזר על עצמו בכל מיני וריאציות אצל רוב מי שסובל מעודף משקל מתמשך שמתבטא ב"יו-יו"- משקל שיורד ועולה.. ושוב יורד ושוב עולה..
מצאנו ברשת קטע מרתק של הרצאה מאלפת מאת פרופסור רוזלינד גרובר.
היא מתמצתת ב 11 דקות את הנושא כולו.
מומלץ בחום לצפות בנחת וברוגע כשיש לכם כמה דקות של פנאי בסרטון המצורף .

בעצם אם נסכם את הנקודות העיקריות- האכילה עוזרת לנו להתמודד עם רגשות לא נעימים שקשה לנו להתמודד איתם.
האכילה עוזרת לנו להדחיק, לעמעמם את עוצמת הרגש הלא נעים ועצם ההתעסקות והפוקוס באכילה עוזר לנו להפסיק להתמקד ברגש השלילי שכל כך מציק לנו.
כך שברגע שנוצר הקשר הזה שבין אכילה לרגשות מאוד קשה לנו לנתק אותו.
אין אפשרות לעבור לחיות בעולם לא רגשות.
גם לאנשים החיוביים ביותר יש רגעי תסכול, פחד, כעס ועצבנות. וברגע שהקשר הזה נוצר ומתבסס, בכל פעם שעולה רגש שלילי, באופן אוטומטי אנחנו מנסים להקהות את הרגש ע"י אוכל, כי זו הדרך שלמדנו להתמודדות עם המצב.
אז נכון שאי אפשר לעבור לחיות בעולם ללא רגשות שליליים, אבל אפשר בהחלט לנתק את הקשר בין רגש לאוכל ע"י הרבה תרגול ומודעות לנושא.
בפעם הבאה שהרגש השלילי מגיע ההנחיה המומלצת היא להבין אותו ולקרוא לו בשם ( למשל: "עכשיו אני חווה כעס בגלל..") ולתת לעצמנו כמה רגעים של הכלת הרגש.
רגש שנותנים לו ביטוי.. הוא פשוט נעלם ומתאדה מעצמו כעבור זמן לא רב.
אז ברגע שנחווה את הרגשות שלנו מההתחלה ועד הסוף, בלי לנסות להשכיח אותם ולהדחיק, גם נהפוך לאנשים יותר בריאים מבחינה רגשית, וגם לאט לאט עם התמדה נוכל לשבור את הקשר שבין האכילה לבין הרגשות והסיטואציות שעוברים עלינו במהלך היומיום, כך שגם נצליח לרזות בצורה מהירה יותר, ובעיקר- לשמור על המשקל לאורך זמן בלי עליות ומורדות.

רוצים לדעת כיצד האכילה הרגשית באה לידי ביטוי אצלכם בחיים?

שאלון אכילה רגשית

  1. האם המשקל והאוכל משפיעים על אורח חייך ומעסיקים אותך במידה רבה? כן/לא
  2. האם קורה לך שאתה אוכל בלי להרגיש רעב? כן /לא
  3. האם קורה לך שפתאום הרעב מופיע, בהתפרצות פתאומית? כן/לא
  4. האם קורה לך שפתאום יש לך צורך ודחף לאכול משהו גם אם הרגע סיימת ארוחה? כן/לא
  5. האם יוצא לך לאכול בהיסח דעת בלי לשים לב מה וכמה אכלת? כן/לא
  6. האם קורה לך שמופיע רעב ובמקום לאכול ארוחה יש דחף לאכול מכל הבא ליד? כן/לא
  7. האם מוכרים לך רגשות אשמה וחרטה אחרי אכילה? כן/לא
  8. האם יש קשר בין אכילה לבין: עצב/עצבנות/תסכול/בדידות/שעמום/דאגה? כן/לא
  9. האם יש לך נטייה לאכול כדי למלא ריקנות פנימית? כן/לא
  10. האם יש לך נטייה לאכול מהר בלי ללעוס מספיק עד כדי שלא תמיד יש לך תחושה לטעם ולכמות? כן/לא
  11. האם ליד אחרים האכילה שלך מבוקרת ו'כמו שצריך', וההתפרצות באה אח"כ? כן/לא
  12. האם האכילה היא מפלט ממחשבות לא נעימות? כן/לא
  13. האם קרה לך שאימצת תפריט אכילה ולא עמדת בו בגלל אכילה אימופלסיבית? כן/לא
  14. האם יש לך תחושה בסיסית של חוסר מסוגלות לשלוט על האוכל-מה איך וכמה? כן/לא
  15. האם האוכל הוא המקום בו את/ה מרשה לעצמך "ליפול" בעוד שבתחומים אחרים של החיים יש לך משמעת חזקה והרגל לעשות בדיוק מה ש"צריך"? כן/לא
  16. האם יש לך התקפי אכילה ללא סיבה הגיונית נראית לעין? כן/לא
  17. האם יש לך מחשבות רבות על אוכל – מה אכלת ועל האוכל בעתיד? כן/לא
  18. האם את/ה מרגיש/ה לעיתים כישלון בגלל חוסר המסוגלות לשלוט באוכל ובאכילה? כן/לא

אז כמה פעמים השבת "כן" ?

1-5 פעמים – הקשר בין האוכל לרגש הוא לחלוטין נורמלי ואין צורך בעבודה נוספת בנושא
6-12 פעמים– יש לך אכילה רגשית, וכדאי יהיה להתחיל לשים פוקוס על הנושא
13-18 פעמים– האוכל והמשקל מהווים מחסום רציני ומטרד שמפריע לך לחיות בצורה נורמלית ומשחוררת. מומלץ בחום להיעזר באיש מקצוע כדי להבין באילו דרכים ניתן לפתור את הנושא

אם תרצו להתייעץ עם מנטור תזונה אישי  לגבי תוצאות השאלון פשוט הקליקו על האפליקציה שלנו

בהצלחה רבה. ואנחנו כאן לסייע בכל שצריך

0
    0
    העגלה שלך
    העגלה שלך ריקהחזור לחנות