מהי קלוריה?

רבים מאיתנו סופרים קלוריות.. אבל מה זה בעצם אומר?

קלוריה היא יחידת מידה לאנרגיה. הרי הגוף שלנו זקוק לאנרגיה זמינה לכל פעולה שהוא עושה כגון ריצה, נשימה ואפילו חשיבה.
את הקלוריה במזון מחשבים במכשיר מיוחד ששורף את המזון ומודד כמה חום נפלט מאותו מזון. כמות החום שנפלטת היא בעצם כמות הקלוריה של אותו מזון.

אז מה זה שריפת קלוריות?

הרי אין לנו מדורה בגוף… אז מה בדיוק נשרף שם?
כדי לפשט את התהליך, אפשר לומר ששריפת קלוריות בגוף היא המרת הקלוריה שנשמרת בתאי שומן או בשריר לאנרגיית חום.
את הקלוריות אנחנו מקבלים מהמזון . הגוף שלנו שומר במקומות שונים בגוף את הקלוריות ממש כמו בנק.
אז מה הקשר בין קלוריות והשמנה ?והאם כדאי לנו לספור קלוריות?
רבים מאיתנו מכירים את המשוואה המפורסמת לירידה במשקל – שאם אוכלים מספר קלוריות גדול יותר ממה ש"ביזבזנו" – נשמין.
ואם נכניס לגוף מספר קלוריות קטן יותר ממה ש"ביזבזנו" – נרזה.
האמנם? הלוואי וזה היה כ"כ פשוט. מה ששכחו להגיד לנו הוא, שאנחנו צריכים להכניס למשוואה עוד כמה פרמטרים ,אחרת כל היום נלך בסופרמרקט עם זכוכית מגדלת ונקרא תוויות של קלוריות מהמוצרים וחוץ מאשר סיבוב גדול בסופר ועגלה עמוסה בקלוריות לא ממש עזרנו לעצמנו.

דברים שחשוב לדעת בהקשר לקלוריות וירידה במשקל

  1.  מקור הקלוריות.
    מספר הקלוריות הוא אכן חשוב אך הרבה יותר חשוב מהיכן הן מגיעות אלינו.
    לדוגמא- מאה קלוריות שהגיעו מצ'יפס, הרבה יותר משמינות ממאה קלוריות שהגיעו מסלט פירות.
    למה? צ'יפס כידוע עשוי מתפו"א מטוגן. תפו"א מתפרק בגוף מהר מאוד לסוכר, השמן שטיגנו בו את הצ'יפס מזיק לגוף, כך שהתוצאה היא שהכנסנו לגוף סוכר ורעל.
    הגוף ישתמש בסוכר כאנרגיה זמינה או שיאכסן אותו בתאי שומן לפעם אחרת. את השמן הגוף יאכסן במעטפת הגוף , כלומר בתאי השומן וזאת כדי להגן על עצמו, כי זאת הדרך שלו להתמודד עם רעלים. הם נשמרים בתאי שומן. כך שהשמן הרעיל שאכלנו עם הצ'יפס מגיע באופן מידי לתאי השומן גם הוא.
    לעומת זאת הקלוריות שהגיעו מהפירות, לדוגמא – מנגו מתוק ועסיסי, לא כולן זמינות לנו. המנגו מכיל המון סיבים תזונתיים שלא מתעכלים, כך שהקלוריות מהסיבים לא נספגות בגוף. לכל הפירות יש סיבים תזונתיים במיוחד בקליפה. והסיבים מאטים את קצב ספיגת הסוכר בגוף. כך שהגוף קולט את הסוכר המגיע מן הפירות בהדרגתיות ועם תוספת ויטמינים אשר עוזרים לתחושת השובע.
    הגוף אינו ממהר לקלוט את הסוכר בתאי שומן , אלא משתמש בו לאנרגיה זמינה.
  2. השעה בה אנו מכניסים את הקלוריות לגוף.
    לכל אחד יש בגוף שעון ביולוגי. הגוף פועל בשעות שונות ביממה בצורה שונה.
    בבוקר כאשר אנו קמים, אנחנו ערניים ומלאי מרץ (במידה והכל כשורה ואין בעיות בשעון הביולוגי) בצהריים יש מין עייפות קלה שלרוב שעת "שנת צהריים " טובה יכולה לעזור , ובלילה הגוף נכנס למצב של חיסכון באנרגיה.
    לפי השעון הזה אנחנו יכולים לדעת מתי הכי כדאי לנו אכול . אם נאכל את רוב הקלוריות שלנו בשעות הבוקר עד הצהריים, הגוף ישתמש בהן כאנרגיה זמינה ופחות יצטרך לאגור אותן . לעומת הלילה שקצב חילוף החומרים מועט , ופחות אנרגיה מושקעת. כך שרוב הקלוריות שנאכל יאגרו לנו בגוף כי פשוט אנחנו פחות צריכים אותן בלילה.
    וכבר לפני שנים אמר הרמב"ם , "בבוקר אכול כמלך , בצהריים כנסיך ובערב כעני".
  3. פיזור הקלוריות במשך היום .
    אנחנו רוצים שהגוף שלנו יהיה רגוע ושליו. שהוא יסמוך עלינו ואנחנו עליו. על כן ניתן לו בדיוק את מה שהוא צריך וזה 5 ארוחות ביום. מה שיתרחש במידה והגוף שלנו ירגיש קצת שהוא בחוסר, לדוגמא אם לא אכלנו כל היום ורק בערב אכלנו ארוחה , אנחנו נכניס את הגוף שלנו לסטרס, והוא שוב יעבור למצב של חיסכון. זה אומר , לאגור אנרגיה לשעת חירום.

לסיכום – מספר הקלוריות הוא שולי, מקור הקלוריות הוא החשוב. השעה ופיזור הקלוריות תורמים אף הם לירידה במשקל .
אם מעניין אתכם לעזור לגוף לשרוף קלוריות בצורה יעילה יותר ניתן להיעזר גם במוצרים המצוינים שפותחו
במיוחד לשם כך-  Be light 2 או  Detox Intense  . רק בריאות והצלחה! 🙂

0
    0
    העגלה שלך
    העגלה שלך ריקהחזור לחנות